sobota, 20 lutego 2016

Best of the best! #1 Złodziejka książek - Markus Zusak

Cześć! 
Dzisiaj zaczynam pierwszą serię na moim blogu. "Best od the best", czyli recenzje książek, które kocham i zajmują wyjątkowe miejsce w moim sercu. Na pierwszy ogień idzie wszystkim dobrze znana "Złodziejka książek" Markusa Zusaka.

Polski tytuł: Złodziejka książek
Tytuł oryginalny: The Book Thief
Autor: Markus Zusak
Kategoria: literatura współczesna
Ocena: 10/10

Hitlerowskie Niemcy. Liesel Meminger poznajemy w przeddzień wybuchu II wojny światowej. W obliczu zagrożenia matka postanawia oddać dziewczynkę i jej młodszego brata do rodziny zastępczej. Niestety, długa droga pociągiem okazuje się zabójcza dla małego Warnera i chłopiec umiera. Podczas pogrzebu brata, dziewczynka kradnie swoją pierwszą książkę - Podręcznik grabarza. 
Liesel przybywa do Molching, gdzie ma zamieszkać ze swoimi nowymi rodzicami, Hansem i Rose Hubermann, Dziewczynka musi oswoić się z otoczeniem i przygotować na nadchodzącą wojnę. 


Gdy po raz pierwszy sięgnęłam po tę książkę miałam 10 lat, a powieść nie była jeszcze tak bardzo znana jak obecnie. Byłam dzieckiem, które uwielbiało grube książki z pięknymi okładkami, więc zapewne dlatego zabrałam dzieło Zusaka do domu. Nie byłam świadoma faktu jak bardzo powieść ta zmieni moje życie. 


Pierwszą rzeczą, które zaskakuje nas w książce jest narracja. Nigdy nie spodziewałabym się, że wszystkie wydarzenia będą przedstawiane z perspektywy... Śmierci. Śmierć jest mężczyzną, wysłannikiem Boga. Postacią współczującą i bliską ludziom. Świat przedstawiony z jejj perspektywy jest zupełnie inny i porównany już na początku do kolorów. 

Śmierć przedstawia wszystkie wydarzenia, a od czasu do czasu dodaje także swoje "Drobne uwagi", co bardzo urozmaica czytanie i nadaje książce wyjątkowego klimatu. 

Świetnym pomysłem autora jest pojawiająca się w powieści "mini książeczka", czyli kilka stron, które są prezentem dla naszej głównej bohaterki - Liesel. 
Rysunki wyglądają jakby zostały wykonane ręcznie, a spod nich prześwitują zamalowane farbą litery.

Postaci w książce zostały bardzo dobrze wykreowane. Każdy z bohaterów jest inny, ale wszyscy dostarczają nam bardzo wartościowej wiedzy. Markus Zusak w rewelacyjny sposób ukazał zmiany zachodzące w osobach wraz z przebiegiem wojny. 
Styl pisania autora sprawia, że książka przeznaczona jest dla odbiorców w różnym wieku. Czytałam tę książkę mając 10 lat, a później w wieku 15 lat i trafiła ona do mnie tak samo dobrze. Niezwykły charakter nadają powieści pojawiające się czasami niemieckie wyrazy potoczne, które oczywiście są nam tłumaczone przez Śmierć. 
Sytuacje przedstawione w powieści sprawiają, że śmiejemy się i płaczemy wraz z bohaterami. Autor rani nas niejednokrotnie zwrotami w akcji, których się nie spodziewaliśmy, a które łamią nam serce.

Kocham tę książkę i serdecznie Wam ją polecam. Jeżeli jeszcze po nią nie sięgnęliście to ja nie wiem co Wy czytacie! Ostrzegam, powieść wniesie w Wasze życie wiele zmian i sprawi, że nic nie będzie już takie samo. Nawet  Wasz pogląd na świat ulegnie zmianie. Uważam, że jest to lektura obowiązkowa dla każdego i powinna być przerabiana w szkole. 
Na dole zostawiam Wam piękny cytat ze "Złodziejki książek"  i mam nadzieję, że zachęci on Was do tej powieści. 



24 komentarze:

  1. Jedna z moich ulubionych ksiązek. Bardzo podobała mi sie narracja i bohaterowie, do ktorych mozna sie przywiązać.
    Pozdrawiam,
    Szumiabooki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Kocham "Złodziejkę książek" ♥♥
    Jest naprawdę piękna i nieprzewidywalna, a zarazem odzwierciedla te straszne, wojenne czasy w nietypowy sposób.
    Naprawdę dobra, polecam każdemu, kto chce się zakochać do końca życia i bez pamięci.
    Pozdrawiam serdecznie,
    Isabelle West
    Z książkami przy kawie

    OdpowiedzUsuń
  3. Słyszałam wiele dobrego o tej książce, ale jakoś nie kręci mnie motyw historyczny :-/

    Pozdrawiam :*
    ksiazki-mitchelii.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwierz mi, mając 10 lat nie wiedziałam zbyt dużo o wojnie, a książkę pokochałam. Wojna jest tłem do wydarzeń :) Nie zrażaj się, po prostu przeczytaj :) "Złodziejka książek" podoba się nawet osobom nie lubiącym tematyki wojennej.

      Usuń
  4. Uwielbiam ją! Naprawdę wartościowa! Przy tej książce nie dyskutuje się o bohaterach, tylko o tym jaka jest wspaniała. Buziaki ;*

    http://k-a-k-blogrecenzencki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Aż wstyd się przyznać, że jeszcze po nią nie sięgnęłam, więc muszę to szybciutko nadrobić! *-*
    Buziaki! :*
    http://cudowneksiazki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam te książkę. Jej zakończenie złamało moje serce ;(
    Kocham Rudy'ego całym sercem ❤ A narracja tej powieści to mistrzostwo świata!
    houseofreaders.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na zakończeniu płakałam, jak małe dziecko ;c

      Usuń
  7. Złodziejka książek już od czerwca leży na mojej półce i czeka aż w końcu po nią sięgnę. Sama nie wiem, czemu każe jej tak długo czekać. Może czekam na odpowiedni moment? A może boję się rozczarowania, bo wiem jak wszyscy ją kochają?
    Jednak wiem, na pewno, że chcę poczekać z jej lekturą aż znajdę dłuższą chwilę czasu, bez szkoły, bez sprawdzianów, tak bym mogła zachłysnąć się ta książką! :D
    Pozdrawiam
    secretsofbooks.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepiej się ją czyta na wakacjach, kiedy nic nam nie przeszkadza :) Poza tym nie można się od niej oderwać, jest rewelacyjna!
      Pozdrawiam ;)

      Usuń
  8. Chyba jestem jedną z niewielu osób, które jeszcze jej nie czytały, ale mam nadzieję, że niedługo się za nią zabiorę :-)
    Pozdrawiam
    zapoczytalna.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam tę książkę! Przy zakończeniu ryczałam jak bóbr i często do niej wracam. Ślicznie napisana, a przy tym poruszająca trudny temat. Pozdrawiam! :)

    www.majuskula.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Niestety oglądałam na razie tylko film, ale już mam od dawna w planach sięgnięcie po książkę, bo tak jak mówisz, podobno jest obłędna :) Pozdrawiam
    ksiazkowy-termit.blgospot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Czytałam i jestem zachwycona *.* Po lekturze tej powieści ryczałam jak bóbr ;) Pozdrawiam :*

    http://k-a-k-blogrecenzencki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. O jakie to fajne uczucie gdy książka trafia do naszego serca. <3
    Coo przeczytałaś jak miałaś 10 lat? Nie wierzę. O.O
    Ja o dziwo widziałam tylko film, nawet nie wiedziałam, że książka jest. Dopiero później z blogów się dowiedziałam. Ja w sumie nie mam ochoty po nią sięgać. Choć widzę, że każdy kto ją przeczyta, to od razu mu trafia do serca. :3
    Pozdrawiam ciepło ♥
    http://kochamczytack.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Kocham te książkę. Jest po prostu cudowna <3

    Buziaki
    http://coraciemnosci.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  14. Złodziejka jest również moim #1 ♥ Uwielbiam ją i gdybym mogła, to czytałabym ją w kółko. Jest to jedna z nielicznych książek, przy których płakałam.
    Naprawdę przeczytałaś tę książkę, gdy miałaś 10 lat? :o
    Buziaki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Złodziejka to książka, którą zawsze wszystkim polecam, bo wiem, że się na niej nie zawiodą :)
      Tak czytałam ją mając 10 lat (nie mam pojęcia kto położył ją w bibliotece na półce z książkami fantastycznymi...), bardzo wtedy zmieniła moje poglądy, ale dzięki niej zrozumiałam wiele rzeczy :)

      Usuń
  15. Książki nie miałam przyjemności przeczytać, jednak oglądałam film i baaardzo mi się spodobał :D OBSERWUJE
    OUURSELVES.BLOGSPOT.COM -KLIK

    OdpowiedzUsuń
  16. Och, tak długo poluję na "Złodziejkę książek", ale jakoś zawsze mi coś wypada ;/ Wiem gdzie dostać to piękne stare wydanie, więc nie wiem dlaczego tyle zwlekam, tym bardziej, że opinie są takie pozytywne :D Świetna recenzja <3
    Buziaki i zapraszam do siebie na recenzje Trylogii Grisza :*
    http://zksiazkawkieszeni.blogspot.com/2016/02/najlepsze-trylogie-1-trylogia-grisza.html

    OdpowiedzUsuń
  17. Jak na razie obejrzałam tylko film, ale na książkę poluję.
    Jestem przekonana o jej niezwykłości:)
    Pozdrawiam!

    napolceiwsercu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. "Złodziejka książek" jest wyjątkowa, o tak. Nie wiem jak odebrałabym ją w wieku dziesięciu lat, tak jak Ty miałaś okazję, bo przeczytałam ją dopiero rok temu... ale to chyba książka dosłownie dla każdego, w każdym wieku.

    Pozdrowienia z Po drugiej stronie książki od Książniczki

    OdpowiedzUsuń
  19. Ciąglę słyszę o tym jak to wybitna jest ta książka i ty również mnie w tym utwierdzasz. Zaglądać bedę częściej!
    Zapraszam na cosmo-books.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Zdecydowanie o tej książce trudno zapomnieć! :) U mnie też zajmuje wysoką pozycję w serduchu i na półce. :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń