czwartek, 26 maja 2016

Obca - Diana Gabaldon

Tytuł polski: Obca
Tytuł oryginału: Outlander
Autor: Diana Gabaldon
Liczba stron: 710
Ocena: 10/10

Szkocja. Rok 1945. Wojna się skończyła a Claire wraz ze swoim mężem planuje rozpocząć spokojne życie. Jednak los miał inne plany... Podczas spaceru dociera do kamiennego kręgu, dotyka głazu i... przenosi się w czasie. Trafia do roku 1743 w sam środek intryg. Czy uda jej się wrócić? 


Muszę przyznać, że książka zachwyciła mnie od samego początku. Główna bohaterka - Claire, to dorosła kobieta, która zna życie. Czytelnik nie jest w stanie jej nie polubić. Jawi się nam jako osoba, bardzo odpowiedzialna i przede wszystkim dzielna. Jej męża Franka tak naprawdę nie mamy okazji poznać, ponieważ przewija się on tylko przez pierwsze 30-40 stron powieści.

Fabuła stworzona przez autorkę wciąga nas od samego początku. Nie jest to błaha fantastyka o przeniesieniu w czasie. Nie, tutaj motyw w podróży w czasie jest bardzo realistycznie wykreowany. Wydawać by się mogło, że jest to naprawdę możliwe! Warsztat pisarski Diany Gabaldon wprawił mnie w osłupienie. Autorka maluje słowem każdy, nawet najmniejszy element szkockiego krajobrazu. Wszystko wydaje się bardzo realistyczne. Czytając książkę odnosimy wrażenie, jakbyśmy byli w XVIII - wiecznej Szkocji. 
W powieści znajdują się liczne opisy roślin, które wykorzystuje Claire. Jest tego bardzo dużo, ale mimo wszystko nie jest to nużące!
Akcja powieści toczy się wolno, ale jest w niej wiele nieprzewidywalnych momentów! Bohaterowie z pozoru przyjaźni, potrafią bardzo namieszać w losach naszej bohaterki. Momenty, które wydają się błahe, okazują się mieć ogromne znaczenie dla całości historii.

Bohaterowie są rewelacyjnie wykreowani. Każdy z nich jest inny, ale we wszystkich jest dostrzegalny szkocki temperament. Oprócz Claire, głównym bohaterem jest także Jamie. Przystojny, rudowłosy Szkot. Według mnie, idealny przykład mężczyzny ze szkockim charakterem, który sprawia, że czasami mamy ochotę go zabić!

Język autorki to dzieło sztuki! Pani Gabaldon posługuje się zwrotami charakterystycznymi dla XVIII wieku, jednak język jest w całości zrozumiały. Wisienką na torcie są tutaj z pewnością zwroty z języka celtyckiego, które nadają charakter tej powieści. 

Książka jest rewelacyjna i trafia na moją listę ulubionych książek! Jeżeli jej nie czytaliście to koniecznie musicie to nadrobić. 
Polecam Wam także serial Outlander stworzony na podstawie książek pani Gabaldon. Ja już zaczęłam go oglądać i jest on naprawdę wiernym odtwórcą powieści. Próbowałam oglądać go po angielsku, ale szkocki język (choć piękny <3 ) jest bardzo trudny do zrozumienia. 

Czytaliście Obcą?

13 komentarzy:

  1. Nie czytałam, ale będę musiała nadrobić zaległości. Książka o podróży w czasie brzmi kusząco, wiec z pewnością niedługo się za nią zabiorę.
    Pozdrawiam cieplutko :*
    http://zapoczytalna.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie słyszałam o niej i jak narazie podziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam tą serię. Niedawno skończyłam czytać trzeci tom i byłam zachwycona :D
    Już nie mogę doczekać się lektury czwartej części :)
    Pozdrawiam.
    houseofreaders.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Po twojej recenzji muszę koniecznie to przeczytać! Bardzo mnie zaciekawiłaś,a książka ląduje na liście Must Have. :)
    Pozdrawiam cieplutko!
    http://olalive-blog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeszcze nie czytałam ale mam w planach! Niedługo wakacje więc będę miała czas i na Obcą i na jej kontynuacje. :)

    Pozdrawiam!
    Podróże w książki

    OdpowiedzUsuń
  6. Naturalnie słyszałam już co nieco o Obcej, jednak jakoś nie mam większej ochoty by ją poznać...
    Pozdrawiam
    secretsofbooks.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też na początku miałam do niej taki stosunek, a teraz uwielbiam tę książkę :) Ale to oczywiście kwestia indywidualna ;)

      Usuń
  7. Recenzja bardzo zachęcająca, może się skuszę :)
    Pozdrawiam!

    napolceiwsercu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Strasznie chciałam kiedyś przeczytać tę książkę, ale jakoś ta podana data mnie zniechęca. Jakoś tak mam, że jak widzę rok to jestem sceptycznie nastawiona od razu, ale na pewno będę próbować po nią sięgnąć chociażby po to by sprawdzić czy mi się tak bardzo spodoba jak tobie. :)
    Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie miałam jeszcze okazji sięgnąć po tę książkę, ale uwielbiam czytać o podróżach w czasie, więc myślę, że mi również się spodoba ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Muszę zacząć oglądać Outlander! Jakiś czas temu skończyłam Obcą i zgadzam się z Tobą <3 Bardzo realistycznie wszystko opisane i ach, ci bohaterowie... Jamie... xD <3

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo lubię książki z motyem przenoszenia się w czasie :) Zaciekawiła mnie ta książka.
    Pozdrawiam :*
    www.biblioteczkapati.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Muszę w końcu sięgnąć! Książkę widziałam gdzieś... Kiedyś... Muszę ją sobie sprawić, serio! :D
    Pozdrawiam i przypominam o konkursie,
    Isabelle West
    Ps. Nominowałam Cię do LBA, szczegóły na moim blogu!
    Z książkami przy kawie

    OdpowiedzUsuń